2011-09-29

Svampchock

Förra fredagen åkte jag och Michaela upp till Hälsingland. Jag hade som vanligt varit i Mariehäll och Michaela ringde från jobbet vid klockan fyra och bad om hämtning. Eftersom det var ganska mycket trafik så fick vi göra en operation där Mickis åkte till Kista och jag plockade upp henne på vägen norrut. Några timmar senare var vi uppe i mörkret, efter ett snabbt stop vid Gävlebro. Efter att ha sovit ut under lördagen tog vi varsin korg och gick ut i skogen. Det dröjde inte länge förens vi fyllt korgarna och jag insåg att vi skulle behöva gå hem, tömma, och komma tillbaka med mer bärmedel. Jag har aldrig sett så mycket svamp förut och det kändes bortskämt att ignorera alla höstisar, så det var bara att plocka vidare. Sex korgar senare hade vi problem att hitta tillräckligt med tidningspapper att sprida ut dem på. Vi lagade fläskytterfile till middag med svampsås (chocker) och började rensa skörden. Tack gode gud för P3 dokumentären som fick klockan att gå snabbare. Vi rensade ett par timmar till på söndagen och man kan lugnt säga att man blev ganska trött på svampen. Därefter åkte vi ner till Stockholm och blev bjudna på middag av mor och Jan. Nu har vi förvällt svampen (en procedur i sig) och torkat en del.




Inga kommentarer: