2012-03-06

Tallinnresan

Den har varit bokad sedan i julas då vi fick den i julklapp av mamma och Janne. I fredags spenderade jag dagen i inkubatorn uppe på Valhalla och åkte vid 16-tiden med min rullväska mot Värtahamnen. På vägen vid Radiohuset såg jag loggan till Vitt Grafiska (Simons jobb) susa förbi och jag tog tillfället i akt och åkte upp och mötte de andra  på taket.
Vi tog bussen ner till "Färjeterminalen" och stötte på värdarna mamma och Janne som hade hämtat ut alla biljetter och matkuponger. Jag och Michaela delade hytt, precis som: mamma och Janne, Linda och Ulf, Maria och Tristan, Sascha och Simon och Marcus och Anton. Vi steg ombord och slängde in vår pakning i våra hytter på våning nio. Vi hade utsikt mot havet och TV på rummet. Därefter gick vi och njöt av en välkomsdrink i Manhattan (piano) Bar. 
 Därefter vankades det trerätters på grillrestaurangen med rött vin till maten. Förrätten och efterrätten var otroligt goda med huvudrätten levde tyvärr inte upp till förväntningarna. Vi gick vidare till Sevilla Bar och jag tog en Irish som avslut på middagen. Därefter splittrades sällskapet något (vi gick t.ex. till tax-free:n) tills det var dags för scenshowen klockan 23:00 (svensk tid) i den stora aktersalen. Vi dök ner i drinklistorna eftersom en priserna på de flesta alternative låg på ca 5 euro, och slog oss ner vid ett bord på övervåningen. Showen var inte helt felfri men levde väl ändå hyffsat upp till förväntningarna.
Vi pratade mest under showen och passade som sagt på att avnjuta några drinkar. När det var över gick vi vidare för att se karaoken som tydligen precis tog slut när vi kom dit. Vi slängde några mynt i en jukebox och höll igång festen ändå. Vid detta laget hade klockan passerat midnatt och sällskapet bestod till slut av mig, Mickis, Simon, Sascha, Anton, Marcus, Tristan och Maria. Vi mellanlandade en snabbis i hytten innan några av oss gick upp till Discot på tionde våningen. Vi blev inte jättelångvariga men dansgolvet var fullt och vi bestämde oss för att leta rätt på något att äta i caféterian. Räkmackan satt bra och sen kallade vi det natt någon gång kring klockan 04:00.
Nästa morgon ringde klockan vid nio om jag inte minns fel, och det krävdes en dusch för att vakna och orka dra sig upp/ner till frukostbuffén. Där satt hela gänget förutom mamma och Janne som kom insläntrande efter en kvart. Samtidigt som vi satt och åt scrambled eggs och smuttade på kaffet så såg vi hur Tallinn kom allt närmre vid horisonten. Vi påbörjade avstigningen och samlades utanför båtterminalen. Jag kollade upp vad en maxi-taxi skulle ha för att köra oss 12 in till "Old Town", och när svaret blev 2 euro per skalle så var det taget. 20 minuter senare strosade vi runt lite på de stora torgen och njöt av Tallinn. 
 Vi gick upp till en utsiktsplats och strosade sedan ner tillbaka mot torget igen. Anton och Tristan grabbade varsinn McRib samtidigt som vi andra satte oss på ett litet kafé och tog något att dricka. Jag och Michaela gick sen också över till Donken för att ta något litet och såg ett par gatumusikanter på vägen som spelade moderna poplåtar på blåsintstrument framför en ganska stor publik. Det svängde ruggigt bra och vi såg till att följa efter solen som sken ganska starkt emellan husen. 
Med ca timmen kvar tills taxi chauffören skulle komma tillbaka och hämta oss så kollade jag upp vägbeskrivning till Beer House. Jag minns att jag besökte detta etablissemang förra gången jag var i Tallinn (tror det var 2004) och att de bjöd på egenbryggd öl. Vi slog oss ner vid ett bord och de som drack tog in pilsners och lager. Det vart mycket uppskattat och vi passade tiden till återfärden precis.
 Innan vi gick tillbaks ombord på båten så passade vi på att ta en tur in på "Super Alko" som låg precis intill terminalen. Vissa fyndade en del men själv kände jag mig ganska omotiverad med tanke på att barskåpet hemma redan är relativt välfyllt. Väl tillbaks på Baltic Queen så var tanken att vi skulle basta och plaska lite i poolen. Vi åkte ner till däck 2 och doften av klor mötte oss i hissen. Engagemanget försvann dock ganska fort då vi möttes av en ganska full spa-avdelning som skulle ha knappt 10 euro för att trängas i någon timme innan vi skulle upp och äta buffé. Vi gick istället tillbaks till hytten och hittade de massor av kanaler som fanns. Vi öppnade varsin öl och det blev lite stressigt för vi hade ju lovat att ta en drink med mamma och Janne vid klockan 17:00 lokal tid i Manhattan Bar. Vi kom lite sent men andra var värre och stod fortfarande i duschen. Janne bjöd drinkar och jag passade på att ta en riktigt god Mojito.
 Vi satte oss till bords inne på buffén och beställde in några flaskor vin att dricka. Vi högg in med första tallrikarna och hittade både besvikelser (i.e. sushin) och guldklimpar (dijon såsen och tiramisun) bland de många alternativen. Jag lyckades hitta en perfekt mättnad efter 4-5 tallrikar och en kopp kaffe. Därefter tog vi några drinkar i Sevilla bar och summerade kryssningen dittills. Några avvek sedan för att se Melodifestivalen medans några andra lekte musikgissning i grannhytten och några var och såg showen för en andra gång. Vi mötte upp med några av de andra och hann denna kväll med karaoke:n. Vi ställde upp med två relativt starka ABBA bidrag (engelskspråkiga) medans den Estniska falsk-sjungande konkurrenterna säkert brände av 10-15 låtar på sitt modersmål. Det fanns en liten rivalitet men vi var storsinta och jag beställde in en stor stark och en popcorn för att avrunda sessionen. Därefter gick vi upp till discot och svängde runt lite. Vi träffade några intressanta människor och undvek glas-splittret på dansgolvet. Vi tog därefter varsin sista öl i Simon och Saschas hytt innan jag gick och lade mig och Michaela gick och köpte en räksalad.

Morgonen därefter var det buffé igen och den smakade om möjligt ännu godare. Vi var på väg tillbaks in genom Stockholm skärgård men dimman låg ganska tät så man såg inte mycket, utan fick lita på annonseringen i högtalarsystemet. Vi hann med en sista snabbis in i tax-free:n och packade ihop hytten på fem minuter innan det var dags för avstigning. Det blev lite splittrat men alla samlades till slut i terminalen på andra sidan tullen. Vi kramades adjö och kommer såklart aldrig glömma denna otroliga resa/julklapp. Det skulle inte förvåna mig om vi i sällskapet ger oss ut på Östersjön igen om något/några år. Hur trevligt som helst och som pricken över i:et erbjöd sig snälla Linda och Uffe att skjutsa hem mig och Michaela till Orminge. Vi var hemma igen innan klockan 12:00 på söndagen och spenderade hela dagen åt att ta igen oss på soffan.


Inga kommentarer: