2010-04-03

Gesällprov i Internetprogrammering

Inte så ofta jag skriver om saker ifrån plugget, men jag tänkte att det kunde vara roligt att titta tillbaka på någon gång. Förra veckan lämnade jag i alla fall in mina uppgifter i en distanskurs som heter Internetprogrammering I. Programmeringen bestod av lite gott och blandat i Java, och mynnade ut i att man skulle kombinera teknikerna i ett gesällprov. Mitt prov bestod av en klient/server-lösning som simulerade ett globalt highscore-system. Klienten fick inmatat alias och poäng från användaren och skickade detta vidare till servern. Servern tog sedan emot detta och petade in det i en MySQL-tabell. Därefter görs diverse beräkningar på hur poängen förhåller sig till resten i tabellen och detta returneras till klienten som sedan skriver ut resultatet till användaren. Ganska simpelt upplägg men det blir snabbt mer avancerat med trådning, objekt och olika anslutningar hit och dit att hålla reda på o.s.v.

Inga kommentarer: