2012-01-31

Närhet på O'Learys

Förra veckan fick jag en invit till ett event på Facebook från Pontus med namnet: "Närhet". Eventets beskrivning uppmanade till en ganska spontan och vagt formulerad, men extremt lockande, sammankomst den kommande fredagen (den 27:e). Efter spåneri på wall:en var det bestämt att det skulle vankas middag, öl och bowling med start utifrån O'Learys Norrmalm.

Under själva fredagen nåddes jag av det glatta beskedet att jag klarat av (betyg: D) min tentamen i Sannolikhetsteori och Statistik som jag skrivit tre veckor tidigare. Detta är väntat vara den sista tentan jag någonsin utför och idag skickade jag in min ansökan om examen som civilingenjör. Det fanns med andra ord ett litet skäl att fira.

Jag och Michaela synkade i alla fall buss med Emil och Axel och begav oss mot tunnelbanestation: Rådmansgatan. Vi hade tidsmarginalerna på vår sida och började knata mot Birger Jarlsgatan. De andra slank direkt in på toaletterna medans jag frenetiskt letade efter en trapp till nedervåningen där vi skulle möta upp de andra. Efter några minuter gav jag upp och frågade en anställd lite ledande: "Ni har ingen nedervåning va?". Inte helt otippat blev svaret: nej, och jag hade liksom på känn att vi hamnat fel. Servitrisen misstänkte att vi letade efter deras Norrtull-filial, och eftersom det stämde överens med en annan beskrivning om "långt upp på Sveavägen" så var det bara för oss att gå ut och knata i minusgraderna igen. En kvart senare var vi där och beställde in välförtjänt dricka. Vi blev visade till bords men sen verkade serveringen glömma bort oss en smula. Jag och Michaela åt revbensspjäll men fick också tjuvsmaka på ruggigt starka chicken wings av våra bordsgrannar. Nicket var med ett litet tag via "long-distance-call" till staterna, och vipps vupps var klockan 23.00 och våra bowlingbanor på nedre våningen väntade.

Efter lite förseningar och lite mera öl blev vi visade till våra banor: 1 och 2. Vårt lag tog en tidig ledning och dominerade totalt. Dock fortfarande med ganska sparsamma poäng. Jag vann t.ex. med 106 och efter första serien avtog engagemanget i själva bowlingen något. En grymt lyckad kväll och när klockan började närma sig 01:00 och de andra beställde taxi mot Harry B. Jag och Michaela tog dock sikte mot söder och mötte hastigast upp Simon, Marcus, Sascha och Freja vid Jameson på Folkungagatan.

Inga kommentarer: