2009-10-16

Grön Dag

Ursäktar kvalitén på bilderna men min hjälte är inte bäst på att hitta fokus fort när man står framme vid staketen på konserter. I alla fall så var detta i söndags när jag, Nicket, Emil, Anton och Ville gick på Green Day's konsert i Globen. Det var tredje gången gillt för min del och jag såg dem förra gången de var i Stockholm år 2000 på Klubben med 800 andra, men senast var 2005 på Rock Am Ring. Vi åkte in till klockan fem och lämnade av en biljett som Ville fick hämta senare eftersom han kom lite efter. Vi började köa och hamnade i något "Pre-party area" där vi käkade lite och ställde oss i nästa kö. Klockan sex öppnade de dörrarna in till scenen och vi satte oss på riktigt bra platser kanske fem meter från staketet.

Förbandet: Prima Donna gick på och den unga publiken blev tokig för en minut. Ville letade sig fram till oss och det tog en timme innan Billie Joe, Mike, Tré och Jason tog plats på scenen. De öppnade med 21st Century Breakdown och fortsatte med kanske fem nya låtar från antingen senaste plattan eller American Idiot. Publiken var tokig i början och trycket var högt. Jag hamnade en bit bak och tog plats kanske tre meter från staketet en bit ut till vänster, men jobbade mig sedan hela vägen fram till staketet vid mitten där Ville, Emil och Anton stod. Höjdpunkter på setlisten var: Brainstew, Hitching a Ride, King For a Day och Minority i mina ögon, men var det något jag saknade så måste jag säga: Jesus of Suburbia. Billie Joe underhöll som vanligt med bland annat: oslagbar allsång, t-shirtkanoner, vattengevär och folk ur publiken som blev upptagna på scenen.

Efter knappt två och en halvtimme så var det över och vi var helt lyriska över vad vi precis sett. Vi var helt slut och diskuterade höjdpunkterna samtidigt som vi gick mot Gullmarsplan och började bege oss hemåt. Länkar också till min brors video över finalen med en akustisk Time of Your Life.

Inga kommentarer: